Skład Pendolino jeździł po pogórzańskich torach
Dzisiaj (6.11.2013) trasę Tarnów – Grybów pokonał najszybszy skład polskiego przewoźnika PKP Intercity – PENDOLINO. Trasa została wybrana nie przypadkowo, ponieważ w Grybowie zaczyna się stromy i kręty odcinek w kierunku Ptaszkowej, na którym jak nigdzie w Polsce można przetestować skład w specyficznych warunkach. Skład był badany pod kątem pola widzenia, współpracy z systemami sterowania ruchem oraz odporności na duże przeciążenia. Ten ostatni parametr wydaje się najistotniejszy, uwzględniając fakt, że polska wersja Pendolino jest “obkrojona” z tzw. wychylnego pudła, czyli systemu aktywnego zawieszenia.
Zanim włoskie “cacko” zostanie dopuszczone do eksploatacji, konieczne jest przeprowadzenie szeregu testów. Jednak przyszłość zapowiada się interesująco, dla przykładu: Pendolino dojedzie z Krakowa do Warszawy w nieco ponad dwie godziny. Najtańszy bilet normalny na tej trasie ma kosztować nie więcej niż 49 złotych. Do dyspozycji pasażerów będą internet, gniazdka elektryczne, oświetlenie stolika. A w finalnym etapie pasażerowie pierwszej klasy będą mogli skorzystać ze specjalnych poczekalni VIP na dworcach… prawda, że przyszłość wygląda wspaniale? Miejmy nadzieję, że polskie Pendolino nie podzieli losów polskiego Dreamlinera!
fot. Paweł Szymanek