Rodzicu SZÓSTOKLASISTY! Zadbaj o rozwój swojego dziecka.
Rodzicu SZÓSTOKLASISTY! Zadbaj o rozwój swojego dziecka.
Stwórz mu możliwość nauki i rozwoju w zakresie kompetencji kluczowych.
Język angielski i udział w projektach międzynarodowych – ZA DARMO!
Jedyny ODDZIAŁ DWUJĘZYCZNY W OKOLICY – JUŻ FUNKCJONUJE.
ZAPRASZAMY DO GROMNIKA!
NA CZYM POLEGA NAUCZANIE JĘZYKÓW W KLASIE DWUJĘZYCZNEJ Z ANGIELSKIM JAKO DRUGIM JĘZYKIEM NAUCZANIA:
- pierwszym językiem nauczania jest język polski,
- poszerzenie do 5 godzin tygodniowo zajęć z języka angielskiego,
- wprowadzenie elementów języka angielskiego przynajmniej na dwóch przedmiotach (ilość wprowadzanego materiału dostosowana do poziomu i możliwości językowych uczniów),
- nauczanie drugiego języka obcego: język niemiecki od podstaw.
PRZEDMIOTY NAUCZANE W JĘZYKU ANGIELSKIM w Zespole Szkół w Gromniku:
– chemia
– biologia
Dwujęzyczność to nowy rozdział w polskiej edukacji. Pierwsze klasy „z wykładowym językiem angielskim” oferowało jedno z warszawskich liceów już w roku 1962, ale były to raczej pojedyncze przypadki w skali kraju, przeznaczone dla pasjonatów myślących o kontynuowaniu nauki na uczelniach zagranicznych. Nie było to wtedy ani łatwe, ani popularne. Po transformacji ustrojowej 1989 roku oraz wstąpieniu przez Polskę do Unii Europejskiej, europejskie i światowe uczelnie stanęły otworem dla polskich uczniów i studiowanie za granicą stało się łatwiejsze. Rosnącej potrzebie takiego kształcenia towarzyszyło zintensyfikowane nauczanie języków obcych, przede wszystkim angielskiego, który wyparł z większości szkół dominujący język rosyjski. Oczywistym jest fakt, że we współczesnym świecie nauka i znajomość języków obcych ma niejednokrotnie kluczowe znaczenie na rynku pracy, jest niezbędna wśród kwalifikacji pożądanych u pracownika, ale także jest medium zdobywania wiedzy, samokształcenia i rozwoju zawodowego. Należy też podkreślić, że ilość kierunków studiów z wykładowym językiem angielskim oferowanych przez polskie renomowane uczelnie systematyczne wzrasta. Znajomość branżowego słownictwa w języku angielskim ułatwia takie studiowanie.
Aby zaspokoić te rosnące potrzeby edukacyjne i oczekiwania wobec młodych ludzi na rynku pracy, nowoczesne szkoły nie tylko realizują naukę języków obcych w zwiększonym wymiarze godzin, ale także wprowadziły oddziały dwujęzyczne, co umożliwia młodzieży nie tylko zdobywanie wiedzy i przygotowywanie się do egzaminów językowych, ale także znajomość terminologii i słownictwa specjalistycznego w języku obcym a także (od niedawna) zdawanie matury na poziomie dwujęzycznym.
Nauczanie dwujęzyczne w Zespole Szkół w Gromniku skierowane jest na poszerzenie wiedzy z przedmiotów przyrodniczych i rozwój kompetencji w zakresie języka angielskiego obejmujących zakres słownictwa z tych przedmiotów. Uczniowie realizując nowy materiał z biologii i innych przedmiotów przyrodniczych pracują w języku polskim oraz angielskim. Zakres stosowania języka angielskiego jest systematycznie zwiększany do poziomu, który umożliwia swobodną pracę z podstawą programową z danego przedmiotu.
Nauczanie w dwujęzyczności to poszerzanie horyzontów naukowych młodzieży. Dzięki poznaniu fachowego lub specjalistycznego słownictwa uczniowie mogą korzystać z publikacji naukowych oraz stron internetowych poświęcanych interesującym je przedmiotom w języku obcym. Większość naukowej treści internetowej napisana jest w języku angielskim, dlatego też jest to najczęściej wybierany język do nauczania w dwujęzyczności. Nauka przedmiotów ogólnokształcących w języku angielskim daje młodzieży możliwość korzystania na bieżąco z zagranicznych publikacji naukowych, zanim zostaną one przetłumaczone na język polski, a co za tym idzie wspomaga konkurencyjność polskiej młodzieży na arenie międzynarodowej.
U osób dwujęzycznych, jest wyższy poziom niż u ich jednojęzycznych rówieśników, myślenia będącego podstawą twórczości, a także selektywnej uwagi pozwalającej wybrać z licznych sygnałów odchodzących do nas z otoczenia, te, które mają dla nas znaczenie.
Badania naukowe przeprowadzone w ostatnich latach wskazują też, że dwujęzyczność może przynieść także szereg korzyści poznawczych. Dzieci, które znają dwa języki, prędzej zyskują świadomość językową, czyli zdadzą sobie sprawę z tego, że język jest kodem, podlega pewnym regułom itp. Dzięki tej świadomości będą mogły w sposób bardziej kompetentny, a zatem szybszy i bardziej skuteczny uczyć się kolejnych języków.
Ważnym aspektem nauczania dwujęzycznego dla współczesnego maturzysty jest też oczywista korzyść, jaką daje łatwość zdobycia miejsca na wymarzonym wydziale wybranej uczelni w kraju dzięki zwiększonej ilości punktów w rekrutacji kandydatom, którzy zdawali maturę dwujęzyczną.
Dzięki nauczaniu w dwujęzyczności młody człowiek po ukończeniu szkoły posiada nie tylko wiedzę ogólną oraz poszerzoną z wybranych przedmiotów, ale także jest przygotowany merytorycznie do kontynuowania nauki w szkole średniej dwujęzycznej, lub za granicą.
Dwujęzyczność dla szkolnej młodzieży to także prestiż i szacunek kolegów z innych szkół, czy klas, bo do takich klas niełatwo się dostać. Dla młodzieży bardziej ambitnej i zdolnej, to łatwiejsze dostanie się na wymarzony kierunek studiów, czy zagraniczną uczelnię oraz szybsza adaptacja w międzynarodowym środowisku. Ilość dziedzin, w których wymagane jest systematyczne pozyskiwanie danych i negocjacje w języku angielskim systematycznie wzrasta.
Lekcje z przedmiotów dwujęzycznych prowadzą nauczyciele, którzy są gruntownie wykształconymi i doświadczonymi praktykami a ich umiejętności zostały dodatkowo wzmocnione przez udział w programie Erasmus+, POWER. Kadra pedagogiczna odbyła wiele szkoleń językowych i dydaktycznych. Nauczyciele przeprowadzili cykl lekcji z młodzieżą pod okiem specjalistów ds. dwujęzyczności. Program wspomógł też kadrę w przygotowaniu materiałów do pracy metodą CLIL.
Uczniowie mają też wiele bezpośrednich korzyści z uczęszczania dooddziału dwujęzycznego.Z przedmiotów dwujęzycznych realizują większą ilość godzin dydaktycznych poszerzoną o zajęcia prowadzone w języku angielskim. Zgodnie z wymaganiami prawnymi, każdy oddział dwujęzyczny ma też dodatkowe 2 godziny tygodniowo języka angielskiego wspomagające to nauczanie. Badania z zakresu neurodydaktyki wskazują też fakt, że nauczanie przedmiotów w dwu językach(w tym przypadku j. polskim i j. angielskim) usprawnia pracę mózgu i zwiększa wyniki osiągane przez uczniów na egzaminach. Dodatkowo dydaktykę i proces wychowawczy będzie wspomagać współpraca z zagranicznymi szkołami oraz wymiana międzynarodowadla młodzieży. Uczniowie będą doskonalić znajomość języka angielskiego goszcząc swoich kolegów z Pragi i uczestnicząc we wspólnych projektach naukowych.Silne wsparcie kształceniu dwujęzycznemu zapewni też realizacja projektów międzynarodowych na platformie eTwinning.
Jak podają specjaliści w tej dziedzinie, dwujęzyczność nie jest krzywdą, ale formą prezentu podarowanego młodzieży, gimnastyką mózgu, wartością dodaną, umiejętnością jak jazda konna, gra w tenisa czy umiejętność jazdy na rowerze. Gdy potocznie mówimy o dwujęzyczności, jawi się nam ona jako coś elitarnego – w naszej wyobraźni pojawiają się tłumacze, dyplomaci, nauczyciele języków obcych, jednym słowem osoby wykształcone, które z równą biegłością posługują się dwoma językami.
Źródło: Zespół Szkół w Gromniku