Warsztaty ekologiczne dla uczniów klas I–VIII w ramach projektu „Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży kluczem do zmian”

W dniu 10 października 2025 rokuw Szkole Podstawowej w Brzozowej odbyły się wyjątkowe warsztaty edukacyjne skierowane do uczniów klas I–VIII, zorganizowane w ramach realizacji projektu pn. „Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży kluczem do zmian”, realizowanego z kolei w ramach Programu Priorytetowego „Edukacja Ekologiczna”.
Zajęcia miały na celu pogłębienie wiedzy dzieci i młodzieży na temat ekologii oraz promowanie postaw proekologicznych poprzez aktywną i twórczą formę nauki. Warsztaty rozpoczęły się od prezentacji multimedialnej, w przystępny sposób przedstawiającej podstawowe zasady ekologii, znaczenie ochrony środowiska oraz znaczenie tworzenia bezpiecznych siedlisk dla owadów zapylających w codziennym życiu.
Po części teoretycznej przyszedł czas na interaktywne działania – uczniowie rozwiązywali quizy, rebusy i zagadki ekologiczne, które pozwoliły utrwalić nowo zdobytą wiedzę w sposób ciekawy i angażujący.
W dalszej części warsztatów uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy wiekowe, dostosowane do ich poziomu edukacyjnego:
- Uczniowie klas I–III otrzymali ekologiczne torby i worki do malowania. Była to nie tylko świetna zabawa, ale także okazja do rozmowy o ograniczaniu plastiku i promowaniu wielorazowych rozwiązań w codziennym życiu.
- Uczniowie klas IV–VIII pracowali z kolei nad składaniem i ozdabianiem drewnianych domków dla ptaków i owadów. Dzięki temu mieli okazję nie tylko rozwijać zdolności manualne, ale przede wszystkim zdobyć wiedzę o roli bioróżnorodności i konieczności tworzenia przyjaznych siedlisk dla zwierząt.
Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem ze strony uczestników. Dzieci z entuzjazmem podchodziły do zadań, a efekty ich pracy – kolorowe torby oraz własnoręcznie wykonane domki dla ptaków i owadów – stały się symbolem ich zaangażowania w troskę o środowisko.
Realizacja projektu „Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży kluczem do zmian” pokazuje, jak ważne jest wprowadzanie tematyki ekologicznej już od najmłodszych lat oraz jak wielką rolę w tym procesie odgrywają działania praktyczne, które pozwalają uczyć przez doświadczenie.
„Zadanie współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie”
