Rozpoczyna się proces przełączania numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego

19 kwietnia 2021
Publikacja: Dariusz Oleksowicz

Już jutro (20 kwietnia 2021 roku) w województwie Małopolskim rozpocznie się proces przełączania numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Od tego momentu każdorazowo po wybraniu na klawiaturze numeru 998, połączenie zostanie przekierowane na numer alarmowy 112 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie, a w słuchawce usłyszymy komunikat – Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”.

Zmiany, które wprowadzane są w całym kraju, mają za zadanie kolejne usprawnienie systemu powiadamiania ratunkowego. Proces ten w Małopolsce, jak już wcześniej zostało wspomniane, rozpocznie się 20 kwietnia 2021 roku. Początkowo zmiany zostaną wprowadzone na terenie Krakowa, w kolejnych etapach obejmując całe województwo. Zakończenie przełączania numeru 998 do CPR-u 27 kwietnia 2021 roku. W Polsce przełączanie numeru 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego zakończy się 4 listopada 2021 roku, a jako ostatnie zmianom poddane zostanie województwo zachodniopomorskie.

W powiecie tarnowskim proces ten zaplanowany został na środę 21 kwietnia.

Gdy chodzi o ratowanie zdrowia i życia, czas jest na wagę złota. Dyspozytorzy Państwowej Straży Pożarnej niejednokrotnie odbierali zgłoszenia omyłkowe czy zupełnie niezwiązane z funkcjonowaniem służb państwowych. Aby zapobiegać takim sytuacjom, obsługa zgłoszeń z numeru alarmowego 998 przejęta zostanie przez operatorów CPR-ów. Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie filtrem odsiewającym zgłoszenia niezasadne. Do PSP trafią tylko zgłoszenia związane z niesieniem pomocy. Ochrona życia, zdrowia i środowiska wymaga natychmiastowej interwencji i dzięki naszym działaniom jej zapewnienie będzie jeszcze sprawniejsze – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita i dodaje:  

Przełączenie obsługi numeru 998 do CPR-ów to kolejny etap usprawnień wprowadzanych do systemu powiadamiania ratunkowego. W 2018 roku analogiczny proces płynnie i z sukcesem został przeprowadzony w odniesieniu do numeru 997. Od początku tego roku dyspozytornie medyczne działają w strukturach urzędów wojewódzkich. Polski rząd wprowadza te zmiany, aby wszystkie elementy systemu powiadamiania ratunkowego były ze sobą połączone, bo dzięki temu będzie łatwiej je monitorować i nimi zarządzać – dodaje wojewoda.

Zgłoszenie zdarzenia do operatorów CPR ma także inne istotne zadanie – jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb, co okazuje się niezwykle istotne w przypadku zdarzeń masowych np. wypadków drogowych o dużej skali.

Numer 112 będzie również swojego rodzaju filtrem, który pozwoli na przyjęcie tylko tych zgłoszeń, które są zasadne oraz przekazanie ich do odpowiednich służb. Pozostałe zgłoszenia, które uznane zostają za niezasadne, to zgłoszenia fałszywe bądź anulowane, czyli spowodowane rozłączeniem się dzwoniącego w czasie oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia, stanowią ponad 60% wszystkich zgłoszeń w Małopolsce.

Dzięki przejęciu numeru alarmowego 998 przez operatorów CPR-ów, dyspozytorzy numerów alarmowych zostaną odciążeni, a dyspozytorzy Państwowej Straży Pożarnej otrzymają tylko te zgłoszenia alarmowe, w których zagrożone będzie życie, zdrowie, mienie, bezpieczeństwo lub też środowisko.

Efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń, w tym tych obcojęzycznych. Centra Powiadamiania Ratunkowego gwarantują również bezpieczeństwo funkcjonowania dzięki wdrożonym mechanizmom zastępowalności wzajemnej oraz obsługują połączenia eCall – ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych.

Co zmieni się z perspektywy zgłaszającego? Numer 998 nadal będzie funkcjonował, jednak po jego wybraniu połączymy się z numerem 112. Operator CPR-u zbierze niezbędne do przyjęcia zgłoszenia informacje, które zostaną przekazane do dyżurnego Państwowej Straży Pożarnej w postaci tzw. formatki. W tym miejscu należy dodać, że nie powinniśmy się spodziewać, że zostaniemy przełączeni do dyżurnego PSP, gdyż to operator CPR-u zbierze wszystkie niezbędne informacje.

Podobnie jak wygląda to obecnie, gdy dzwonimy pod numer 112 i zgłaszamy np. pożar, operator numeru alarmowego 112 zbiera wszystkie niezbędne informacje i przekazuje je do dyżurnego PSP. Zgłoszenia wymagające interwencji straży pożarnej są w CPR-ach przyjmowane od wielu lat. Operatorzy mają więc doświadczenie w obsługiwaniu takich zgłoszeń.

Jeszcze kilka słów o samym Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Taki opis znajdziemy na stronie krakowskiego CPR-u:

W województwie małopolskim, dzwoniąc na numer alarmowy 112, łączymy się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Krakowski CPR był pierwszym w Polsce utworzonym przez wojewodę małopolskiego i służył jako wzór przy tworzeniu kolejnych.

Centrum w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim przy ul. Basztowej 22 w Krakowie działa od kwietnia 2009 roku. Początkowo obsługiwało miasto Kraków i powiat krakowski (ponad 1,1 mln mieszkańców). Pierwszym numerem alarmowym podłączonym do krakowskiego CPR, był numer 998 (Straży Pożarnej). W maju 2009 r. centrum zaczęło odbierać zgłoszenia z najważniejszego numeru alarmowego – 112. Od listopada 2013 roku CPR obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z terenu całego województwa.

Działanie centrum opiera się na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, jednolitym dla całego kraju. Odpowiednio przeszkoleni operatorzy, podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi zbierają wszystkie niezbędne informacje i wprowadzają je natychmiast do systemu informatycznego, a następnie przekazują je do odpowiednich służb.

CPR służy też jako „sito”, które odsiewa zgłoszenia pomyłkowe, fałszywe itp. Dzięki temu do służb docierają już tylko te zgłoszenia, które wymagają interwencji.

Jedynie ok. 25% procent zgłoszeń na numer alarmowy 112 wymaga interwencji służb. Pozostałe telefony to:

  • pomyłki (np. przy wykręcaniu prefiksu Małopolski – 12),
  • zabawa dzieci,
  • traktowanie numeru 112 jako informacji (pytania np. o numery telefonów, czynną aptekę, sklep całodobowy czy taksówkę),
  • problem z numerem PIN do telefonu (zapominanie PIN) – 112 to jedyny numer, jaki można wybrać przy zablokowanym telefonie.

Centrum ma możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby i mogą szybko, sprawnie określać miejsce, z którego wykonane zostało połączenie na numer alarmowy 112, weryfikować dane dotyczące abonenta oraz zwizualizować na cyfrowej mapie lokalizację zgłoszenia lub zdarzenia. To nie tylko pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w razie wypadku samochodowego).

Automatyczna lokalizacja pomaga również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń. Jeżeli ktoś dzwoni i twierdzi, że widzi pożar na Rynku Głównym w Krakowie, a pracownik centrum widzi, że zgłaszający dzwoni z innej części miasta, to do takiego zgłoszenia służby podchodzą z dużą ostrożnością.

W ciągu doby obsługuje się średnio 2700 zgłoszeń, a średni czas obsługi zgłoszenia, przypadający na operatora wynosi od ok. 40 sekund do ok. 60 sekund.

Źródło: Małopolski Urząd Wojewódzki, KM PSP Tarnów

Zdjęcia: KM PSP Tarnów, Fotografia Ratownicza Konrad Sikorski

POLUB NAS NA FACEBOOKU!
SUBSKRYBUJ NASZ KANAŁ!
REKLAMA

KOMENTARZE, OPINIE*

(*) dodając wpis za pomocą poniższego formularza akceptujesz regulamin komentowania


ARTYKUŁY WYBRANE DLA CIEBIE

REKLAMA
Serwis zarejestrowany przez Sąd Okręgowy w Tarnowie - Nr Rej 208
Wszelkie prawa zastrzeżone © Pogórze24.pl